درباره شلغم بیشتر بدانیم

 

شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌ ارزنده است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های

غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.



شلغم یکی از سبزیهای

بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ‌١٠ درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح

مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می‌آید.



شلغم یکی از پاک کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان که گفته شد،‌ املاح کلسیم و منیزیم

موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند سرطان می‌شود.



همچنین باید دانست که لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و

یا خوراک‌های دیگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد بلکه

علاوه بر آن،‌ این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه

هموگلوبین می‌شود.


به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره‌تر باشد،‌ ید بیشتری در آنست.


گفتنی است: وجود ویتامین‌ آ، ب و ث در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن

در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است.



پزشکان ثابت کرده‌اند که عصاره شلغم، حل و دفع سنگ‌های کلیوی را به علت خاصیت حل

کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد، تسهیل می‌کند.



شلغم اثر مفید مؤثری در درمان بیماریهای دستگاه تنفسی دارد، برای این منظور از آش و سوپ

آن استفاده می‌شود.



شلغم خوب سه علامت دارد:


‌١- شلغم باید پر باشد، بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود پلاسیده و

مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود در روده‌ها تولید نفخ می‌کند.



‌٢ - پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد.



‌٣ - شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدند درونش روشن و شفاف باشد.

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان هر صد گرم شلغم دارای ‌٣۵ کیلو کالری انرژی، ‌١

گرم پروتئین، ‌٧ گرم گلوسید، ‌٢ گرم چربی، ‌١/١ گرم فیبر، ‌۴۵ میلی‌گرم گوگرد، ‌٢٨٠ میلی‌گرم

پتاسیم، ‌۶٠ میلی‌گرم کلسیم، ‌٣۶ میلی‌گرم ویتامین C و همچنین صد گرم برگ شلغم دارای ‌٣۶

کیلو کالری انرژی، ‌٣ گرم پروتئین، ‌۴ گرم چربی، ‌۵ گرم گلوسید، ‌٢/١ گرم فیبر، ‌۵۵ میلی‌گرم

گوگرد، ‌٣٧۵ میلی‌گرم پتاسیم، ‌٢۶٠ میلی‌گرم کلسیم، ‌۶٠ میلی‌گرم فسفر، ‌٩ میلی‌گرم سدیم،

4/2میلی‌گرم آهن و ‌۴٠ میلی‌گرم ویتامین C است.




منبع : گروه اینترنتی نیک صالح


هلیا ; ٤:٠۸ ‎ب.ظ ; جمعه ٢٥ دی ،۱۳۸۸
    پيام هاي ديگران ()    +

معجون سلامتی

این معجون از مرکبات تهیه میشه

 

 

پرتقال 1 عدد درشت



نارنگی   2  عدد

 

 

لیمو شیرین 1 عدد

و نارنج  1 عدد


میوه ها رو بخوبی میشوییم وکاملآ خشک می کنیم و

با پوست خرد می کنیم و تمام میوه ها را درون غذا ساز می ریزیم و

خرد می کنیم

بعد مواد را درون قابلمه می ریزیم تا به جوش بیاد و فقط یه قل بزنه

از روی اجاق برمی داریم .

خنک که شد درون شیشه های از قبل شسته و خشک شده می ریزیم و

در یخچال نگهداری می کنیم و هر روز یک قاشق از این معجون هم خودمون و

هم اعضای خانواده نوش جان می کنیم تا در برابر بیماریها مقاوت بدنمون 

بیشتر بشه


هلیا ; ۸:٠٩ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۳ دی ،۱۳۸۸
    پيام هاي ديگران ()    +

غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

برای مقابله با انواع عفونت‌ها و آنفلوآنزا و برای سالم بودن ابتدا لازم است تغذیه درستی داشته باشیم. برخی مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی‌ عبارتند از ...
 
 سیر: این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضدویروسی و ضدباکتریایی است و کبد و خون را پاک کرده و به افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند.
 
زنجبیل: بدن را گرم کرده و سبب دفع سموم از طریق تعرق می‌شود. در ضمن از پرخونی در عروق تنفسی و ریه‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

 سبزیجات سبز برگ: اسفناج و کلم حاوی ویتامین B12، A، C و K و همچنین اسیدهای فولیک و پتاسیم هستند.

عسل:
یک آنتی‌بیوتیک طبیعی که غنی از ویتامین‌های C، D و E و همچنین مواد معدنی است و در شرایطی که دچار ناراحتی‌های تنفسی باشید بهترین دارو برای گلو است!

 
آب‌لیمو: چکاندن آب یک عدد لیمو در آب جوش سبب متعادل شدن میزان اسید و الکالین در خون شده و به کارکرد درست دستگاه گوارش و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند.

ماست: باکتری‌‌های خوب اسیدوفیلوس و بیفیدوس جلوی تکثیر و فعالیت باکتری‌‌های بد را گرفته و از بروز عفونت در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند.

 

منبع salamat.ir

 

 

هلیا ; ٥:٤٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۳ دی ،۱۳۸۸
    پيام هاي ديگران ()    +